Onze band met Apple Inc.

Geplaatst op 04-07-2017

Onze band met Apple Inc.

Wat al een paar keer voorbij gekomen is de afgelopen weken en waar mensen veel naar vragen is onze band met Apple. En wat wij dan precies voor hen doen. Welnu: wij spreken al 10 jaar de systeemteksten voor de klantenservice in. In 28 landen. Goed voor je talenkennis.
Vanuit het hoofdkantoor in Cupertino, Californië is ooit besloten dat al die teksten gepersonaliseerd moeten zijn, dus zonder gebruik van synthetic speech, en dat betekent toewijding. Duizenden voornamen laten inspreken. Commitment. En dat is niet omdat wij standaard de nieuwste iPhone of Macbook Pro van ze krijgen, want die krijgen we niet.

Het is ondanks dat wel gewoon een heel mooie naam om van dienst te zijn. Soms ontvangen we teksten onder embargo, of slechts een paar uur van tevoren omdat ze nogal zuinig zijn op het lekken van productinformatie. Zo zouden wij u nu al kunnen vertellen dat de iPhone 8 niet alleen {CENSUUR} is, en {CENSUUR}, maar ook {CENSUUR. Kortom: een prachtig toestel.
Ze hebben hun flagship stores ook op absurd mooie A-locaties, die gasten van Apple. Via alle vestigingen waar wij de routebeschrijving voor hebben ingesproken zou je een juweel van een wereldreis kunnen maken, van Parijs tot Florence tot Sjanghai. Al zou ik eigenlijk niet weten hoe je dan precies moet rijden want de routebeschrijving is in het Mandarijn Chinees, en mijn Mandarijn Chinees is beperkt. Dat geldt helaas ook voor de overige 27 talen. Wij hebben andere mensen om te checken of de voice-over van dienst wel een routebeschrijving inspreekt, en geen menu van een nachtrestaurant, bijvoorbeeld.

Ook met het Nederlands mogen we ons bemoeien, graag zelfs. Zo was er laatst nog even een akkefietje omdat er in de teksten gesproken werd van het geven van ‘een hint’ als mensen aan de lijn een serienummer moesten opzoeken. ‘Een hint’. Tsja. Dat voelde toch ongemakkelijk. De Chef Grammatica en Woordkeuze van Apple werd uit bed gebeld voor een topoverleg. Wat het bezwaar was. ‘Nou, dat ‘hint’ toch een beetje aanmatigend is. Dat wij in Nederland het spelletje ‘Charades’ kennen als ‘Hints’, een spelletje dat, laten we wel zijn, pas leuk is na drie glazen wijn. Aanpassing doorgevoerd. Als u nu belt naar de klantenservice wordt er gewoon gevraagd of u misschien een ‘aanwijzing nodig heeft’. Zo gaat dat. Op naar de volgende decennia!

Gerelateerde Blogs